3,5 " schijf in gebruik nemen als opslag

Najsnarf

PCS Lid
Vóór er een SSD schijf met Windows 10 in de desktop zat zat daar deze joekel in van 1 TB (dat kwam om dat langere tijd geleden de pc-boer geen kleinere schijf in voorraad had toen de vorige aan het overlijden was). Deze 1 TB wil ik nu gebruiken voor allerhande opslag. Voorals nog "herkent" Windows de schijf niet aangezien er geen schijfletter aan toegekend is. Hoe kan ik het makkelijkste de schijf geschikt maken om in gebruik te nemen?
5a633af01b3dd-No.001.jpg

En zo zie ik ik bijvoorbeeld als ik MiniToolPartitionWizard open dit:
5a633fb3505c9-No.001.jpg

met de mogelijkheid "wipe" in de linker kolom. Ook zie ik dat Windows nog een partitie van 707,94 GB laat zien die MTPW niet laat zien.
Is een actie met "wipe" in eerste instantie voldoende?

Die 128MB partitie bevat de GPT-gegevens van de HD.

In principe kan je alle partities in Windows Schijfbeheer wissen en dan de schijf op nieuw aanmaken/formatteren - dan krijgt de schijf ook een nieuwe schijfletter.

inmiddels na het lezen van de duidelijke handleiding van MTPW + zelfs een videootje de wipe-actie gestart. Dat duurt wel even.

Is jouw Windows soms in de Engelstalige versie - ik dacht het niet.

In Windows schijfbeheer op de bewuste HD elke partitie met rechts aanklikken en Verwijderderen kiezen.
Heb je daarmee alle patrtities verwijderd, dan is er een één zwarte balk in de HD te zien.
Klik weer met recht op de HD en kies nu Formatteren.
Daarbij krijg je met een aantal instellingen van doen - kies wel voor NTSF.

Haal je het vinkje weg bij snelformatteren, wordt de HD overschreven met nullen.
Dan kan je niet meer in de oude lagen komen en is de HD perfect voor data opslag.
Alleen die formattering duurt wel een paar uren.

Inmiddels met succes die 1 TB schijf (weer) in gebruik genomen als de # 1 opslag-schijf in mijn pc. Doopnaam "1TB dikke schijf".

Terug
Bovenaan Onderaan