20 procent senioren voelt zich onveilig op internet

• Onderwerp starterVerwijderd forumlid 98
  • Startdatum
  • Reacties 11
  • Weergaven 1.124
V

Verwijderd forumlid 98

Guest
Een op de vijf senioren voelt zich niet veilig op internet. Vier jaar geleden was dat nog een op de twintig senioren. Dat blijkt uit onderzoek door SeniorWeb onder zo’n 1600 leden en websitebezoekers.

Bijna de helft (45 procent) voelt zich online kwetsbaarder voor fraude en criminaliteit dan offline. Zeven op de tien senioren zijn bang dat de computer onbruikbaar wordt door internetcriminaliteit. Bijna net zo veel mensen vrezen identiteitsfraude of het verliezen van geld door oplichters.

Informatie
‘In deze digitaliserende wereld worden online dreigingen een steeds groter probleem. Zeker voor oudere mensen, die soms minder gewend zijn om zich online te begeven, kan het lastig zijn om zich hier tegen te weren’, zegt Daniël de Levita, directeur van SeniorWeb. ‘Wij informeren onze leden steeds meer over online criminaliteit en veiligheid.’

Beveiligen niet simpel
Een kwart van de ondervraagde senioren geeft aan online veiligheid ingewikkeld te vinden. Vooral het onthouden van de verschillende wachtwoorden vinden zij lastig. Daarnaast hebben zij moeite met phishing/spam herkennen en privacy-instellingen goed inrichten. Toch gaan veel dingen ook wel goed bij deze groep. Zo controleert 83 procent of er een veilige internetverbinding is als zij persoonlijke gegevens invullen. Zo’n 93 procent klikt nooit op linkjes in e-mails van onbekenden.
Bron

2 dingen moet ik dan toch echt opmerken over dit artikel. Het zijn veel mensen die zich onveilig voelen. Maar, 1 het aantal senioren op het internet is sterk toegenomen. 2 1600 is niet echt een representatief aantal vind ik.

1600 is niet echt een representatief aantal vind ik
Geeft toch een richting vind ik.
Zo controleert 83 procent of er een veilige internetverbinding is als zij persoonlijke gegevens invullen. Zo’n 93 procent klikt nooit op linkjes in e-mails van onbekenden
Dit vind ik toch echt positief,zal zijn omdat ik zelf senior ben(ook Sinjoor :))
Mvg
d'anvers

Dat is zeker positief!

Wanneer begint volgens jullie de betiteling senior? Want ik lees tot mijn verbazing dat D'anvers ook al tot die gelederen hoort! Ach, dat dacht ik toch nog niet, hoor!
Ik vind het ook wel frappant dat Daniel de Levita, de directeur van Seniorweb, op de basisschool mijn leerling was. Zo zie je, dat ze toch wel goed terecht komen, hoewel ik bij een aantal mijn twijfels heb. En die twijfels zijn bevestigd als je via Schoolbank.nl weer contact krijgt met veel oud-leerlingen.

En tot slot: de groep senioren die onderzocht is, maakt al gebruik van seniorweb. En dat impliceert dat ze via de nieuwsbrieven en het contactblad al heel ver zijn met hun internet ervaring. Ik vind de getallen dan ook nite zo veel zeggen. Er kan beter in dit geval een onderzoek gedaan worden onder bv. Zonnebloemleden. Die zijn senior, hebben niet veel contacten, maar soms wel een tablet.

Wanneer begint volgens jullie de betiteling senior?
Juiste uitleg heb ik niet echt,maar hier bij ons zeggen eens 55 plus bent ben je senior,zo dus d'anvers is het :).
Dan mag je b.v in het dienstencentrum komen voor van alles en nog wat...iets drinken gaan eten (goedkoop).
Krijg ook die nieuwsbrief ben lid.
Ben ook graag senior en zeker Sinjoor
Mvg
De senior :cool:

Een dergelijk dienstencentrum hebben wij ook en ik mag daar dus al een eeuwige tijd komen. Eten kan daar niet, wel koffiedrinken. Maar dan komt het: ik ben een verschrikkelijke einzelganger en ik moet er niet aan denken dat ik daar tussen allerlei mensen moet zitten converseren!! En dus blijf ik er ver van!

En nu nog: wat is een Sinjoor? En waarom ben jij graag senior? Okee, junior is ook niet alles, maar het liefst ben ik gewoon Kate, zonder toevoeging. Dat voelt lekker en je kan er overal mee terecht!

Tjee, moet ik toch zelf naar google! Wat is dat nou, ik leg mijn probleem voor aan een forumlid dat ook nog senior is, en die laat me zelf werken! ;):p
Maar natuurlijk doe ik het, want ik kan dat niet weigeren aan een senior.

Een sinjoor is in jouw land een Antwerpenaar, die al zijn familie al generaties lang in Antwerpen heeft wonen en er zelf ook woont. Klopt dat bij jou? Maar.........de eerste pagina over de uitleg van sinjoor ging over tientallen restaurants en eettenten. Hee, nu val je door de mand: je smikkelt daar wat af! Ja ja!

Een sinjoor is in jouw land een Antwerpenaar, die al zijn familie al generaties lang in Antwerpen heeft wonen en er zelf ook woont. Klopt dat bij jou?
Klopt wat je gevonden hebt, in mijn geval zo als beschreven niet .Maar in de omgang is Antwerpenaar een Sinjoor!
Mvg
Halve Sinjoor hahah

Ook in Nederland worden mensen boven de 50 door sommige organisaties blijkbaar al tot de senioren gerekend. Kijk hier maar eens, Kate: Nieuwe Seniorenvoordeelpas - Het Nationaal Ouderenfonds

Een man van 30 kan ook al senior worden genoemd. Wanneer? Als hij Jan heet en zijn zoontje van 3 ook, dan is pappa Jan senior.
Sterker nog, voetballers en hockeyers boven de 18 worden tot de senioren gerekend.

Hoi, nou ik heb gekeken bij al jouw voorbeelden en ik sta paf! Langer doorwerken, later AOW, solliciteren, en dan wel ouderen-korting krijgen. Ben ik nou gek, of doen ze dat om de 50-plussers braaf te houden!
Ik hoef nergens korting en ik weet het: ik ben al een poos senior, en dan niet zoals pappa Jan senior, maar gewoon als Kate van 77.

Mijn jongens hebben hun tiener-leven lang al gevoetbald en ik ging steeds kijken: bij de F-jes, de E-tjes, de D-tjes, de B-tjes, de A-tjes. En bij de uitwedstrijden zat mijn auto vol en mijn kofferbak zat vol tassen.

Maar bij de senioren bleef ik weg. Want dat is gewoon een betiteling voor volwassen kerels die al verdienden en daarvan een groot deel in de kantine uitgaven. Het was super gezellig, maar mijn jongens zagen het voetbalpeil dalen, terwijl zij als studenten zonder inkomen steeds een biertje kregen van een senior. Zij vonden het best, maar toch ging de lol er af. Nee, dat woord dekt bij de sport de lading niet, hoor. Maar ja, bij A stopte het, er was geen klassering meer mogelijk, tot je bij de veteranen ging horen, en dat waren de echte senioren! En daar gaat het lachen overheersen.

Ja, als vrouw in een mannengezin dat helemaal gek van sport is, en vooral van voetbal, heb ik wat sportkleren gewassen en naar sportuitzendingen gekeken. Maar de beste herinneringen zijn toch van de periode voor de senioren! En als ik er goed over nadenk, geldt het niet alleen voor de voetbal!

Terug
Bovenaan Onderaan