10 Reasons why Linux is Better Than MacOS or Windows

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 29
  • Weergaven 1663

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.061
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
Er moet een reden zijn, dat het marktaandeel van Linux bij de burger, nog zo gering is. In het verre verleden en ook wel korter geleden, heb ik Linux versies uitgeprobeerd, maar toch, iedere keer is Windows toch het besturingssysteem, wat ik prettiger vindt om te gebruiken.
Het zal het gebruikers gemak zijn, maar dat is natuurlijk mijn mening! Linux vraagt bij bepaalde handelingen een heel andere aanpak als Windows. Het installeren van pakketten of het ophalen er van, kan soms wat ingewikkeld zijn.
Ben benieuwd naar reacties van anderen!

Jaren geleden vond ik Linux ook niets.
Ik kon en wilde niet geloven dat Linux op een dag in mijn computer zou zitten en dat je er zelfs makkelijker mee overweg kan.

Onbekend maakt onbemind.
Wel heb ik in die tijd af en toe met SuseLinux gesoebat en wat was ik dan blij door Windows opnieuw te installeren.

Dat was in de tijd nog voor Ubuntu.
En toen kwam Ubuntu vanuit Zuid Afrika.
Oh - wat stonden de standaard kleuren van Ubuntu mij tegen...

Ook was en dualboot voor mij een issue waar ik niet over nadacht - dat wilde ik al helemaal niet.

Uit eindelijk ben ik overstag gegaan - zo maakt iedereen zijn eigen leerproces mee.
Naast Windows installeerde ik als dualboot Linux Mint 17.2 Cinnamon.

Wat een verassing, wat een snelheid, wat een stabiliteit - gewoon een genot vergeleken met Windows.
Opstarten - in enkele seconden dankzij SSD: is Linux opgestart, dan is alles klaar - is Windows opgestart dan moet er eerst nog een flink aantal aan processen opgestart en andere processen uitgeschakeld worden.

Installeren van updates - selecteren en goedkeuren met mijn wachtwoord (Kernel is gescheiden van het besturingssysteem en is wachtwoord beveiligd - zonder kernel geen Linux en dus ook geen updates installeren!).
En daarna gaat dan het installeren beginnen zonder dat je nog weer door vele schermen en popups moet valideren zoals dat in Windows gebeurt.
Toch zijn er Mint gebruikers die het ingeven van het wachtwoord als lastig ondervinden...

Wanneer jij jouw computer enkel gebruikt om te e-mailen, internetten, Facebook, dan zal je merken dat dit in Linux vele malen soepeler verloopt; internetbankieren is ook vele malen veiliger in Linux.

Linux Mint is een conservatievere Linux distributie en juist dat maakt Linux Mint tot een van de meest stabiele Linux distro's die er zijn.

Prutser zei:
Er moet een reden zijn, dat het marktaandeel van Linux bij de burger, nog zo gering is.
Al jaren vraagt men zich af: "Zou volgend jaar het jaar van Linux op de desktop worden?"
En ieder jaar blijkt dat weer niet het geval te zijn. Hier een artikel daarover van augustus 2015: Het jaar van Linux op de desktop....wanneer? | Platform Linux

Ik vermoed dat de situatie in de afgelopen 3 jaar nog niet gewijzigd is. In het artikel worden een paar mogelijke redenen aangegeven.
De belangrijkste reden is dat de meeste mensen hun computer kant en klaar bij een (web)winkel kopen. En op die computer staat al Windows. De doorsnee computergebruiker is totaal niet geïnteresseerd in het besturingssysteem. Hij wil met zijn computer bepaalde dingen doen: surfen op internet, e-mailen, foto's bekijken. Dat kan allemaal met Windows. Waarom zou hij dan de moeite gaan nemen om een ander besturingssysteem te gaan installeren? Zolang hij met Windows kan doen wat hij wil, ontbreekt bij hem de noodzaak en de zin om zich te gaan verdiepen in andere besturingssystemen. En dan kun je 100 keer zeggen dat Linux beter of veiliger is, maar dat zal geen indruk maken.

Zoals Porrelaar schrijft,inderdaad zo is het.
Wel mensen nu die wat oudere pc hebben met Win10 en de problemen beu zijn schakelen wel over naar Linux.
Het installeren van pakketten of het ophalen er van, kan soms wat ingewikkeld zijn.
Vind het juist anders om,er is zoveel te vinden in het software center.Paar klikken en het is klaar.
Ja soms moet je dingen doen in de terminal, schrikt sommige mensen af.
Mvg
d'anvers

Ja soms moet je dingen doen in de terminal, schrikt sommige mensen af.

Kijk dat bedoel ik, dat is een obstakel die er mede voor zorgt, dat gebruikers huiverig maakt, om over te schakelen!

Net wat porrelaar zegt, en zo is het ook!

Stel je wilt Linux naast W10 gebruiken, zal menig mens afhaken, gezien de handelingen die nodig zijn, om dat te bewerkstelligen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat Terminal venster in Linux is te vergelijken met de Opdrachtprompt in Windows (of Powershell) of het vroegere DOS-venster in de Dos-versies van Windows.

En ik snap niet dat men dan voor de Terminal huiverig is en voor die vensters in Windows niet?
En net zo als in Windows plakje tegenwoordig de benodigde opdrachten in de terminal.
Het enigste wat je daarbij kan overkomen, is dat je daarna jouw Linux wachtwoord moet ingeven.

Jij bent een doorgewinterde Linux gebruiker, dus jij hebt daar geen moeite mee. Hoeveel doorsnee mensen gebruiken de opdrachtpromp in Windows, net wat porrelaar zegt, ze willen gewoon hun eenvoudige dagelijkse dingen doen. Die gaan heus niet de opdrachtpromp of in een Terminal werken!

Klopt, de doorsnee Windows gebruiker zal nooit gebruik maken van de opdrachtprompt of van Windows PowerShell. Ze weten niet wat het is dus blijven ze er van af. En mogelijk hebben ze zelfs nog nooit gehoord van opdrachtprompt en PowerShell.

De eerste keer dat ik een versie van Linux op een van mijn computers installeerde was eind 2006. Dat was Kubuntu 6.10, dus van oktober 2006.
De installatie was zo gebeurd, maar ik kreeg hoofdpijn van het flikkerende beeld op de monitor. Volgens mij stond de verversingsfrequentie van het scherm te laag. En dat was inderdaad zo; die stond op 60 Hz, terwijl die voor mijn oude CRT monitor minstens op 75 Hz moest staan. Was niet te wijzigen op de gewone manier. Er was geen andere keuze dan 60 Hz. Blijkbaar gingen ze er bij Ubuntu vanuit dat iedereen al een moderne platte monitor had.
En dan ga je zoeken met Google. Op een Engelstalig Ubuntu forum stond de oplossing: ik moest het bestand Xorg (of zoiets) openen in een terminal en dan daarin wijzigingen aanbrengen.
Man, man, dat was zweten voor iemand die nog nooit zoiets gedaan had. Ik moest aan de slag met zulke commando's: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Maar uiteindelijk lukte wel wel, met meer geluk dan wijsheid. Na afloop noteerde ik wat het resultaat was van mijn inspanningen:

5b151a454e1dc-Refresh_rate_gewijzigd.jpg

Toch denk ik dat zulke zaken een beginner wel kunnen afschrikken.

Even corrigeren !

Het enigste wat je daarbij kan overkomen, is dat je daarna jouw Linux wachtwoord moet ingeven.

Niet jouw Linux wachtwoord maar het wachtwoord van het rootaccount . Het account met de allerhoogste rechten bij het systeem . In windows is dit het verborgen administratorsaccount . Maar in windows hoeft een gebruiker met adminstratorsrechten enkel uit te voeren als administrator en te bevestigen . Een standaard gebruikers account in windows moet dan ook het wachtwoord invoeren van het verborgen administratorsaccount of het wachtwoord van een gebruiker met administratorsrechten .
Nota : Er zijn velen die denken omdat ze in windows een administratorsaccount gebruiken, ook het systeem kunnen beheren als Root .

porrelaar, jij was zo trots als een pauw!
Jij kun het goed verwoorden! Dit zijn allemaal zaken die de doodgewone gebruiker zal afschrikken.

Er moet een reden zijn, dat het marktaandeel van Linux bij de burger, nog zo gering is. In het verre verleden en ook wel korter geleden, heb ik Linux versies uitgeprobeerd, maar toch, iedere keer is Windows toch het besturingssysteem, wat ik prettiger vindt om te gebruiken.

Laten we eens terugkeren naar vroeger voor de computers er waren met een voorgeïnstalleerde windows versie .
Wie ooit met DOS heeft gewerkt kan met Linux ook werken . DOS was zelf commando's uitvoeren , batchfiles maken en uitvoeren .
Zet twee computers naast elkaar , zonder besturingssysteem .
Bij computer 1 ligt een DVD of USB stick om Windows te installeren
Bij computer 2 ligt een DVD of USB stick om een Linux distro te installeren .
Ik denk dat je bij de Windows PC een paar uurtjes je bezigheid zal hebben eer die volledig klaar is voor gebruik , updates en beveiliging inbegrepen geïnstalleerd .
De Linux PC ul je max 30 minuten werk hebben !
Je kan windows zowat vergelijken met een zelfrijdende auto . Je hoeft niet meer te sturen, het gas en rempedaal niet meer te bedienen, wat wel heel prettig zal zijn , maar je moet er wel opletten dat je zelfrijdende auto niet gehackt word als die niet juist beveiligd werd .

De belangrijkste reden is dat de meeste mensen hun computer kant en klaar bij een (web)winkel kopen. En op die computer staat al Windows. De doorsnee computergebruiker is totaal niet geïnteresseerd in het besturingssysteem.

Wat velen niet weten dat er hedendaags ook computerwinkels en webshops zijn waar desktops en notebooks verkocht worden met een voorgeïnstalleerde linux distro . zowel in België als in Nederland .

Je hebt helemaal gelijk Swake wat betreft de tijdsduur verschil bij het installeren van Windows of Linux.
Helaas is het zo dat je Windows systeem, dagelijks bloot staat aan aanvallen van buitenaf, en dan hebben we het nog niet over het gegluur van Microsoft. Men neemt dat voor lief, of ze staan er niet bij stil.
Het "gemak" van Windows zal de reden zijn dat het zo populair is!

Als je van het "gegluur" in Windows af wil zijn, dan is ook MACOS geen oplossing.
Linux is dan de enigste oplossing en het is ook niet meer moeilijk om aan Linux te wennen als je dat wil.
Ga maar bij jezelf na dat ook Windows voor jou eerst de nodige vraagtekens had die overwonnen moesten worden - bij de een korter en bij de ander langer tot nog steeds niet.

Want laten we wel zijn, met iedere nieuwe Windows worden vaak gebruikte instellingen weer dieper verstopt, zodat je nog weer meer klikacties moet doen om bij je doel te komen.

Kijk, ik ken Linux wel een heel klein beetje, dus, ik zal me er wel mee redden.
De meerderheid van verstokte Windows gebruikers zullen het blijven gebruiken om het gemak. Ik ben het met Abraham54 ééns, dat instellingen steeds verder weg gestopt worden, zodat gluren mogelijk blijft! Tuurlijk, Linux zal ook wennen, dat ben ik met je eens!
Wat mij persoonlijk tegenhoud, is, als je een Linux naast Windows wilt gebruiken, is dat je bios of UEFI overgeschreven wordt door Linux.
Daar ben ik heel huiverig voor, als ik terug wil naar alleen Windows. Misschien is dit onterecht!
Wil je gluren tegengaan, moet je Google zoekmachine, ook ver van je weg houden. We weten het allemaal, maar toch, "gemak dient de mens".

Zo heb ik dat altijd begrepen uit de informatie die beschikbaar is.

Echter - in dien je Linux naast Windows in een Uefi-computer installeert, dien je te weten waar je Grub2 - de bootmanager installeert.

Kijk, hier noem je al zoiets, dit is al de eerste hindernis, waar de beginneling het al laat afweten!

Via de website van Computertip vind jij en anderen alle mogelijke tips over Linux.
En als de Linux Club echt gaat groeien - dan wil ik de schrijver van Computertip vragen ook hier zijn weten te delen.

Terug
Bovenaan Onderaan