10 ergernissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter EvC
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 6
  • Weergaven 737
Geweldig en een heel interessante site, waarbij ik mij echt niet op de borst wil slaan dat ik een taalpurist ben.
Maar wel een opmerking mijnerzijds: je kan gewoon niet verwachten dat elke Nederlander foutloos Nederlands kan schrijven.

O.a. Facebook en fora tonen dat foutloos aan.

In delen van nederland gebruiken ze hun eigen taaltje, daar zal het meer aan liggen!

De fouten die op dit moment gemaakt worden, zitten vooral in de teksten die op de laptop of tablet gemaakt zijn. Als je iets gewoon op papier zet, denk je al schrijvend nog wel na. Maar hoeveel mensen lezen hun e-mail na voor dat die weggestuurd gaat worden? Je hebt het veel te druk met het zoeken naar de leestekens enz.
En als je een boek schrijft, of een verhaal, dan zie je na afloop de koeien van fouten. Tenminste, als je je kunt inhouden en niet onmiddellijk een uitgever benadert!
Mijn kleindochter schrijft als meisje van 10 hele leuke scenario's en die worden op school nog gebruikt ook. Maar ze schrijft meestal naast me aan tafel en kijkt eerst na, voordat ik het te zien krijg! De teksten die ze op de pc maakt, zitten vaak vol fouten die ze verbeteren kan, maar het papieren exemplaar is, voor oma in ieder geval, zonder fouten!

Voordat ik een mail of wat dan ook verstuur, kijk ik altijd of er kromme woorden in staan, met een d of dt, heb ik ook altijd grote moeite mee.
Ik merk dan ook dat ik het regelmatig moet wijzigen. Ook valt het me op dat ik wel de woorden typ zoals ik ze uitspreek, k'zie dan wel dat het niet klopt!

Wat ook een oorzaak kan zijn; met de opkomst van de mobiele telefoon is er een vermenging ontstaan van sms-taal en standaard Nederlands.
Zinnen zonder hoofdletters en interpunctie kunnen daardoor ook het gevolg zijn.

Opvallend vond ik de presentatie van deze jongere.

Niet alleen sms, maar ook chatprogramma's die daar debet aan zijn!

Terug
Bovenaan Onderaan